Az elektromos zene ellenzői meglepő vehemenciával léptek fel egy fórumon.Én magam ugyan népzenével foglalkozom elsősorban, de nem értem ezt az ellemséges hangvételt. Ezért minnél több fórumon megpróbálom megtudni, hogy az emberek többsége, hogy gondolkozik erről... Nagyon szívesen olvasom, bárkinek a véleményét, de a legjobban annak örülnék, ha legalább gyakorlati szinten a dologgal foglalkozó emberek szólalnának meg.

Itt csak az én gondolataimat írtam le, mivel a többiek nem hatalmaztak fel erre... A teljes vita itt elérhető...

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Kalmár Lajos üzente 5 hónapja

A felesleges viták helyett, néhány "élő":-)) példa. Aztán a végén elmondom a véleményemet is.
Az első példán egy c-s yamaha furulya a hangszer, de nem merném akusztikus produkciónak nevezni, hiszen a hangfelvételen ha nem használom a hangszínszabályzókat , a felvétel egyszerűen élvezhetetlen. A viszhangosítás már nem volt kötelező,de azért csak szebben szól.:-))

http://tarhely.sokoldal.hu/kalmarlajos/fajlok/sajat-honlap-ingyen--sokoldal_hu-csillagok_csillagoksz.mp3

A második célja egy citera jellegű kíséret létrehozása.

http://tarhely.sokoldal.hu/kalmarlajos/fajlok/sajat-honlap-ingyen--sokoldal_hu-szelesbltn.mp3

A harmadiknál szerettem volna egy cimbalomra emlékeztető kíséretet adni:

http://tarhely.sokoldal.hu/kalmarlajos/fajlok/sajat-honlap-ingyen--sokoldal_hu-surucsillaggg.mp3

A végén egy igazán szintis hangzás, na ezzel nem állnék ki sehol sem:-)),de kipróbáltam:

http://tarhely.sokoldal.hu/kalmarlajos/fajlok/sajat-honlap-ingyen--sokoldal_hu-Altalmennekcomplett02.mp3

Amint a példák is mutatják, nagyon sokféle képpen hozzá lehet nyúlni elektromosan egy dalhoz, mindegyik felvételen ugyan az volt a szándék, az "élő" furulyahangot szinesebbé tenni.Egyébként ha valaki használt zeneszerkesztőt, vagy bármilyen elektromosan előállított hangot, az tudja, hogy csak lejátszani könnyű, de amíg eljutsz addig, hogy megszólaljon, ahhoz bizony sokkal több tudás és sokkal több munka szükséges. A probléma abból áll, hogy gyakran megyünk a kisebb ellenállás fele és készen kapott munkákból mazsolázgatva állítunk össze sajátnak tartott dolgokat.
A másik amitől röhögő görcsöt kapok az az elektronikától fanyalgó zenész, elszidja az elektromos hangképzést, majd felmegy a szinpadra, belerúg a pedálba , és olyan szépen sír a gitár a kezébe, amiről egy hangtechnikus fül kapásból legalább három effektet feltételez. Azt sem a kezed csinálta, nem is a szád, és nem is a hangszered.Teljesen lényegtelen mivel alkotod a hangot, a lényeg az, hogy hat-e az emberre aki meghallgatja. Egy felvételen szerintem még egy avatott zenész fül sem mondja meg, melyik volt az akusztikus hangszer. Persze ha egy képzett zenész , aki képzetlen ámítástechnikus, nekiáll zenét írni,ugyan úgy szörnyű lesz az eredménye, mintha képzett windowsos manyus botfüllel teszi azt.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Kalmár Lajos üzente 5 hónapja

Már több blogomban leírtam, hogy az ősember csontfurulyán cincogott és fadarabokkal, kőcsattogással próbált ritmusokat alkotni, nyilván ma ezzel nehéz lenne egy estére lekötni a nézőket. Az ember azzal él, dolgozik amilye van, ma már nem élünk a kőkorszakban, így nyílván a ma lehetséges eszközöket fogjuk használni.Az hogy ezt mire és hogyan tesszük az a nem mindegy. Nem fogsz egy talicskán eltolni 16 tonna szenet, pedig az olyan fickós lenne:-), amikor ott a föld alatti távvezérelt rakodógép. Nyílván aki zenei tapasztalat nélkül fog nekiállni , az bizony gépzenét fog kreálni, de ha minimális ámítástechnikai tudással rendelkező emberke , aki mellesleg fogott a kezébe egy vagy esetleg többféle hangszert, az nekiáll játszani, akkor egy idő után valóban fülre érdemes dolgok fognak születni.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Kalmár Lajos üzente 5 hónapja

Kedves Tibor!


Ha kicsit mélyebben olvasnál, talán nem neveznél gépésznek.Nem azt mondtam , hogy mindegy az, hogy min játszunk.De akár tetszik, akár nem az angol mechanikához pont annyi köze van a zenésznek , mint egy szinti hangképzéséhez.Ne ijeszd már el szegény amatőr embereket az olcsó lehetőségektől.Tömegesen sajnos nem tudjuk megfizetni a tanár urad által használt orgona imitátort, ami 4-500 ezertől indul felfele. A nálam kritizált hangzások 10 000 Ft árú hangkártyával készültek, így bezony úgy is szólnak. Eccerüen hoztam pár példát, hogy több féle módon lehet hozzányúlni egy eszközhöz.Mivel magam nem vagyok profi zenész, így a példa is nyilván olyan amilyen a zene tudásom.

De egy tárgyi tévedést ki kell javítanom, a vox humánát már szintetizálták. Amit rögizteni tududnk digitálisan, az bezony elő is állítható, kérdés persze , hogy mennyi jó magyar forint áll rendelkezésre, ugyan is egy pontos másolat nagyon éhes , és rengeteg technikai eszközt nyammog el miközben hasonlítani kezd az igazira.

Mivel a menyecskéket hoztad példának,bezony a menyecskék sem ugyanazok mint akár 10 évvel ezelött:-)) Elárulom, hogy hightech ott is nyomott hagyott, akár az illatot nézed akár a szőrtelenítést, akár a frizurát, akár az egyéb kemikáliát,de még a fogalmazásgátlás is változott... :-)) Ugye nem akarsz egy korhű menyecskét mondjuk XIV.Lajos udvarából, szaggal parókával és tetvekkel és pisiszaggal együtt...:-))

Na jó nem akarok mindenben ellentmondani neked, természetesen a játék élményt a zenésznek, egy profi akusztikus hangszer adja meg, de ez csak a zenészre vonatkozik. Nagyon ritka az a néző aki értőként ül a nézőtéren.Ha elolvastad volna amit írtam akkor nem írtad volna, hogy erre esküszöm. Én változatlanul arra esküszöm, hogy az a jó zene ami érzést kelt a hallgatódban, vagy egy hangulatot.Azt viszont hogy ezt mivel éred el, az a te dolgod és nem a nézőé. Megértem amit írsz, csak nem tudok azonosulni vele, de tiszteletben tartom a véleményedet. Amit írtam, csak a pontosítás kedvéért tettem.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Kalmár Lajos üzente 5 hónapja

Osztom a véleményedet. Magam is kóstolgatom a képmanipulátorokat, nekem tetszik a lehetőség ami benne van. Mivel elég régóta nyüstölök ámítógépeket,látom azt a fejlődést amiről beszélsz. Igaz, akár a zenében csak amatőrként bütykölgetek, de ezek nélkül az eszközök nélkül nem volna értelme harminc év felett ismerkedni a zenélés rejtelmeivel, negyvenév felett meg a képmódosításokkal...mire ezt kézi technikával megtanulom és megoldom addigra az unokám is felnött emberke lehetne. Az ember szeret játszani, így ha egy újabb játékszer akad a kezébe kipróbálja...Üdvözletem Fehérvár mellől..:-))

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Kalmár Lajos üzente 1 hónapja

Nos alapvetö félreértéseket azért oszlassuk el...Az elektromos zenéhez miért nem kell tisztába lenni a zeneelmélettel?? Aki ilyet állít annak fogalma sincs arról, hogy mit beszél.Arról nem is beszélve, hogy a rögzített zene sokkal inkább konzerv zene, mint egy élöben elöadott, elektromos eszközökkel kiegészített dal. Én úgy gondolom, aki nem próbált meg valamit és fogalma sincs róla, az ne próbáljon meg véleményeket befolyásolni. Az alapvetö véleményemet már leírtam, csak akkora szövegeket olvastam, ami mellett nem tudtam elmenni szó nélkül. Ma aki lehurrogja az elektronikát az ne vegyen elö egy Stradivári hegedűt, ugyan is az is magában foglalja a kor high tech-jét, és közel sem csak a hegedüs képzi a hangot.:-)) Hiszen akkor egy szegedi ládagyári hangszer is ugyan úgy szólna a kezébe... Ugye, hogy ugye???

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Kalmár Lajos üzente 2 hete

Ha leraksz az asztalra egy "ámítógépet", lehet a lemodernebb hightech felszerelése, hiába mondod neki, hogy "mukodj" nem fog zenélni, nem fog zenét írni, nem fogja lekisérni az énekest, nem fog szerkeszteni, nem fogja megkérdezni az énekest, hogy milyen tempóban szeretné, vagy milyen hangnemben...Akár tetszik akár nem, mint minden szakmába, a hirközléstől, az utazáson át, az otthoni szórakozásig, mindenhol megjelenik a Windoúz Józsi bácsi, vagy valamelyik vetélytársa.Miért pont a zenéből kéne kizárni? Ezek alapján az emberi hangon kívül semmi sem zene... Mindenben van eszközhasználat...A furulya is egy eszköz....nem csak én képzem a hangot, hanem mi...A hangszer és én..... Ez a lényege az elektromosnak is....A gép és én....Vagy is mi....

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Kalmár Lajos üzente 1 hete

Hmm, nagyon elbeszélünk egymás mellett...
Egy...Aki mikorofonba nyomja bele a hangszere hangját, onnét kezdve elektromos a zene...
Kettö...Akit közvetít bármilyen elektromos média, szintén elektromosan szólal meg....
Három...Aki egy torzítót rak egy gitárra, ne hivatkozzon élö zenére....mert az itt leírtak alapján nem az.....Szerintem ugyan ez nem igaz, de itt már sokadszor olvasom, ugyan ezt az ellenséges hangot....A dj-ket ne keverjük ide, ök nem zenészek, hanem zenét közvetítö emberek, aki ezt nem érti az inkább ne szóljon hozzá...Dr Pál István véleményét szívesen olvasnám a Stradivári hegedűvel kapcsolatban...Akkor a hegedű a hang gyökere vagy a zenész? Hmm...??? Mert ha az ön véleménye szerint a zenész, akkor a szegedi ládagyárin is tessék produkálni ugyanazt...:-)) Ha nem megy akkor talán tessék fejet hajtani, ma már nem lakkal és egyéb trükkel lehet új hangot képezni,hanem elektromosan... Ahogy lehet harmonikán is igénytelen zenét játszani és elöadni, ugyan úgy lehet elektromosan is, vagy akár egy Stradivárin is.... Akárki zenélt már élőben , pontosan tudja, hogy bármin lehet emberi érzéseket megmozdítani...és ez a lényege, akár az elektromos, akár az úgynevezett akusztikus zenének....Bármi lehet érték..... bármi lehet művészi... Nem az előadás eszköze fogja eldönteni.... A mögötte lévö közlés, a nézőkre gyakorolt hatás, és a közizlés, meg még néhány dolog ami most éppen nem jut eszembe:-))) De én csak egy gyalogkatona vagyok, aki néha zenél, néha vitatkozik másokkal, nem tartja művésznek magát, a két keze munkájával tartja el magát, és félmüvelt ember.... De azért van amiben határozott véleménye van.... Zenei tudás nékül, sem elektromos zenét, sem akusztikust nem lehet elöadni, sem gyártani, sem kreálni... Ma egy alapfoknál kicsit magasabb zenei tudás, évtizedes munkával szedhető össze elektromos téren is...:-)) Csalni pedig mindenben lehet, akár élőnek látszó pánsipossal, élőnek látszó zongoristával...bármivel...Remélem, aki így közelíti meg a zenét, annak eszébe sem jut tv-t nézni, hiszen otta kép és hang is elektromos....este nem kapcsol lámpát, hiiszen az is csak elektrónika....nem veszi fel légzökészülék maszkját, hiszen az csak elektromos levegő fujj, inkább megdöglök....Nem ül bele elektromos járműbe, sem metróra nem száll, sem vonatra, sem majd pár év mülva elektromos autóba, inkább trabanttal pöfög...az az igazi!!!!

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Kalmár Lajos üzente 1 hete

Gyenge András, tisztában van azzal, mit jelent ma egy közepes informatikai ismeret? Akárcsak a zenéből?Nos szívesen beszélek róla két héten keresztül, nem fogunk a végére érni, csak az ismertetésnek.... Jó lenne, ha valaki hozzászól, akkor vagy nézzen utána, vagy legyen alapfokú ismerete a témában, akkor talán értelmesebben tudnánk vitázni... Több éves (több évtizedes) amatőr szinpadi múlttal, műszerész szakmával, és néhány évtizedes ámítógépes ismerettel írtam , amit írtam....Csak úgy zárójelben, népzene a fő profilom, a zene területén :-)) A számokból az is következik, hogy nem vagyok már kamasz, a fiaim is huszonévesek..
András, még annyit, ha venné a fáradságot és a youtube-on megnézne néhány feltöltött akusztikus zenét, meglepödne, hány fiatal, és milyen nívósan zenél akusztikus hangszereken...Persze fog találni elrettentő példákat is.....de ez vele jár a szabadsággal:-)))

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Kalmár Lajos üzente 2 napja

Kerle Tibornak...
Én azt hittem eddig, hogy magyarul írok! Remélem, hogy a gondolataim úgy érnek célba, ahogy szántam öket.

A stradiváris példámra nem akar reagálni egyetlen elme sem, aki ellenzi az un. elektromos zenét!

Ha egy billentyűs nem tud leütni egy c-dur akordot, akkor szerintem elektromos zenét sem képes összeállítani!Tényleg nem a lényegről beszélünk... Arról nem is beszélve, hogy miért kéne hazudni az ismerősnek, miért nem mondod meg, hogy gyenge a csimota tudása szerinted? Nem őszinte a barátságotok?

Nos, ha a furulya hangszer, akkor élöben, 1980 óta fordultam elő különböző szinpadokon.

Akinek némi fogalma van pld egy mikorofon karakterisztikájáról, az onnét kezdve tudja, hogy az abba belejátszott hang már nem az, amire a hangszóróra kerül.... Ekkor még nem beszéltünk a többi láncszemről...Az onnét kezdve egy elektromos jel, ami akár szintetizátorból is jöhetne... Nagyon téves az az eszme, hogy egy gépen zenélő ember attól érzi jól magát, hogy olyan hegedűszerű hangot ad a hangszere...:-)) Ezen már túl léptünk nagyon régen...Talán ez az orosz pille nevű gyerekjátéknál volt csoda...Számítógépen, már egy analóg hang simává tétele is lehet feladat, nem csak egy cincogó hang előállítása.
Én úgy érzem, nem vagy tisztában vele, hogy miről is beszélünk...

Természetesen nincs semmi bajom, az akusztikus zenével... magam is gyakorlom...sőt állítólag jobban értek hozzá. mint az elektromos részéhez...De nem értem azt, hogy miért olyan emberek szólják le az elektromos zenét, akik nincsenek tisztába vele, hogy miről beszélnek?:-))

Ha van itt olyan ember, aki kipróbálta mindegyik vállfaját, és leírja mi a problémája, azt szívesen olvasom...

De ha valaki, azt akarja elmesélni nekem dunai hajósként, hogy mennyire semmi köze az óceánjáróknak a valódi hajózáshoz, öket bizony megmosolygom... Én ne akarom senkinek megmondani, mit szeressen... Nekem is van saját izlésem.... Pld Isaac Tomitát is szeretem....Mint mellette nagyon sokféle műfajban , nagyon sok zenészt... Amikor azonban objektíve beszélünk jelenségekröl, akkor nem a szerelem a lényeg, hanem a tények...

Egy biztos... Bármennyire is komoly zenész írja, a gép által összerakott zene, nem létezik! Ahogy a wurlitzer sem maga rakta össze a számtalanszor letekert dallamot, az állitólagos gépzenét sem az "ámítógép" rakta össze, hanem egy ember....

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Kalmár Lajos üzente 1 napja

Kedves Tibor!

Aki egy nyílt fórumom ír, annak nincs oka, sem joga megsértődni. Vállalnia kell, hogy sokféle vélemény létezik az övén kívűl. Azonkívül, leírtam, hogy én korán sem tartom magam profinak. Amit leírtam a saját dolgaimról azért tettem, hogy jelezzem, némi gyakorlattal rendelekezem, akár az egyik , akár a másik fajta zenélésről van szó.
Amit változatlanul problémának tartok, az egy hamis alapon nyugvó mentalitás, mi az ami elektromos zene, és mi az ami nem. Ha jól láttam az ön honlapján, nem akusztikus gitárt fog a kezébe, ami pedig a pickup-ról lejön, az már egy elektromos jel... Akár első osztályú vendéglátó ipari egységben, akár egy tv felvételen, akár egy falusi kultúrház udvarán kapcsolják be az erősítöt. De erről már valóban leírtam a véleményemet.
Semmiféle haragot vagy indulatot nem érzek, egyszerüen úgy érzem, hogy az objektív tényeket legalább tisztázni kell egy ilyen vagy ehhez hasonló vitában. Ahogy valamikor nem tekintették zenésznek azt, aki elektromos gitárt "vernyogtat", ma ugyan úgy előitélet övezi az elektromos módszerekkel előállított hangokat. De erről is írtam már....
Mivel nem az a célom, hogy veszekedjek, a részemről lezártnak tekintem a vitát... Elmondtam, amit akartam, nyílván mindenki a saját tapasztalata alapján fog a továbbiakban is élni, gondolkozni. Én annyit azonban, elvárhatónak tartok egy zenével foglalkozó embertől, hogy ne csak a saját maga útját tartsa járható útnak. A zenészek közül sokan lenézik a más módon, más helyen zenélő embereket. Van aki csak a művészi magasságokban repkedő embert tartja zenélő embernek, és lenézi a vendéglátóban zenélő embereket. Van olyan vendéglátóban zenélő ember, aki azt állítja, hogy ehhez kell a legnagyobb hangszeres tudás, és a többiek csak egy szűk rétegnek a sznob izlését szolgálják ki. Aztán van olyan aki azt állítja, hogy a zene nem fér össze semilyen anyagi juttatásssal, aki bármilyen módon pénzért zenél az már egy szolga, és nem beszélhetünk valódi zenéről. Aztán van aki csak azt tartja valamire aki saját zenét játszik, nem pedig más által kitaposott ösvényen halad. Szóval van rengeteg mód, amivel egymásnak lehet ugrasztani embereket.

Szerintem bármilyen hangot gerjesztő eszközzel lehet élményt adni a nézőtéren ülő embereknek. Az pedig, hogy melyikhez mennyi tudás kell, az tudja felmérni, aki műveli. Arra próbáltam meg felhívni a figyelmet az írásaimmal, hogy ne a megszólaltatás módja, vagy eszköze esetleg helye legyen egy zene értékének a fokmérője! További kellemes, aktív zenélést kívánok, legyen sok öröme benne önnek is és a hallgatóinak is! Ez ugyan is a zene értelme. Ha valaki ezt "ámítógéppel" éri el, én annak is sok sikert kívánok.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Asztali nézet